Dorota Blumkowska

BUDOWANIE MARKI OSOBISTEJ, CZYLI CZYM JEST PERSONAL BRANDING

10 czerwca 2019
1 komentarz
3 274 wyświetleń

Każdy z nas posiada swoją markę osobistą. Byłoby inaczej gdybyśmy byli rzeczą, istotą nieożywioną a jednak tak nie jest. Marka osobista jest tym jak nas postrzegają inni. Jeśli myślisz, że jej nie posiadasz to po prostu aktywnie nad nią nie pracujesz. I nie jest to trend, który pojawił się całkiem niedawno. W 1937 roku pojawiła się publikacja  Napoleona Hilla, w której po raz pierwszy użyto terminu „personal branding”. Ludzie od dawna zawracali uwagę na to co mówią o nich inni, dbali o swoje dobre imię czy wizerunek. Po czasie ludzie zauważyli związek, że szanowana i wiarygodna osoba to dobry partner do prowadzenia interesów. Stąd też  wzięła się w XIX wieku moda na nazywanie własnych firm od swojego imienia i  nazwiska, która tak naprawdę traw do dziś. Wielu z Was zapewne kojarzy choćby lokalne piekarnie z nazwiskiem w nazwie.

Marka osobista

Marka osobista

Marka osobista czym jest

Budowanie marki osobistej jest istotnie nie tylko jeśli masz wielomilionowy biznes, ale również jeśli prowadzisz małe przedsiębiorstwo czy pracujesz w korporacji. Twój wizerunek może Ci pomóc (lub jeśli o niego nie dbasz – to wręcz przeciwnie) podczas rozmowy o pracę, w kontaktach biznesowych czy w zjednywaniu sobie klientów.

Czym dokładnie jest marka osobista określił założyciel Amazona, Jeff Bezos: „Marka osobista to to, co mówią o Tobie inni kiedy wyjdziesz z pokoju”.   Wszystko sprowadza się do tego, jakie wyobrażenia mają inni o nas i tego, co sobą reprezentujemy. Marka to my, to szyld dla naszej pracy czy firmy, którą prowadzimy. Wiele biznesów, szczególnie tych z zakresu usług, budowana jest w oparciu o markę osobistą. Widząc, że za daną firmą stoi osoba wiarygodna, autentyczna, interesująca – o wiele chętniej będziemy z taką firmą współpracować. Budowanie własnej marki osobistej to długi proces. Można by rzec, że pracujesz nad nią cale życie, zdobywając wiedzę i doświadczenie. Marka osobista to skutek uboczny naszych działań. Jednak aby ten skutek miał pozytywny efekt – musi być kontrolowany.

Tom Peters napisał w 1997 roku artykuł pt.: „The Brand Called You”. Był on szeroko komentowany w branży. Zdefiniował on bowiem coś, co przez lata było praktykowane, ale nie było do końca określone.

Dołączasz do zespołu, po drodze uczysz się nowych rzeczy, zdobywasz nowe umiejętności, pracujesz przy projekcie, później kolejnym projekcie. I jeśli jesteś bystry nauczysz się jak wyróżnić się na tle innych inteligentnych ludzi.”

―Tom Peters, The Brand Called You, Fast Company, 1997

Zbiegło się to z czasem kiedy blogi zaczynały mieć większe znaczenie oraz z powstawaniem mediów społecznościowych. Ruszyła zatem machina nie do zatrzymania.

Budowanie marki osobistej

Budowanie marki osobistej

Jak zacząć te długoterminową przygodę? Oto kilka kroków, które mogą pomóc w budowaniu własnej marki:

  1. Określ swoją markę. Zacznij od analizy. Aby wiedzieć dokąd się zmierza najpierw trzeba mieć świadomość od czego zaczynamy. Pomocna będzie na przykład analiza SWOT. Wpisz swoje dobre i złe strony. Mocne strony oczywiście należy wzmacniać, rozwijać swoje kompetencje. Jeśli chodzi o złe – warto się zastanowić jak je ograniczyć. Zadaj sobie również kilka pytań: Czym się wyróżniam? Dlaczego klienci chcą do mnie wracać? Pomyśl jakie robisz pierwsze wrażenie – czy postrzegany jesteś  jako profesjonalista, osoba spontaniczna, zabawna? Możesz swoje wyobrażenie skonfrontować z tym, co myślą o Tobie Twoi znajomi – po prostu ich zapytaj i poproś, aby odpowiedzieli szczerze. Taka konfrontacja może być zaskakująca, ale jakże pomocna. Musisz wiedzieć czego chcesz i jaka jest twoja misja. Zapisz nawet na kartce to, do czego chcesz dążyć i realizuj to!
  2. Wizualna strona marki. Popracuj nad swoim wizerunkiem, nad wyglądem. Zrób sobie profesjonalną sesję zdjęciową. Z każdej strony ma być widać, że jesteś profesjonalistą i dbasz o detale. Dobra prezencja własnej osoby sprawi, że ludzie zaczną Cię dostrzegać a Twoja reputacja będzie rosnąć.
  3. Prezentacja marki osobistej. Cóż nikt Cię nie zauważy jeśli będziesz siedzieć w kącie, nawet jak będziesz najlepiej ubrany, prawda? Użyj mediów społecznościowych, aby ludzie Cię dostrzegli. Korzystaj z Facebooka, Linkedina. Pamiętaj, aby to jak przedstawiasz siebie w internecie było spójne z Tobą i Twoją marką. Jedną z pierwszych rzeczy jaką może zrobić Twój potencjalny pracodawca jest sprawdzenie co reprezentujesz sobą na social mediach. Jedno głupie foto z imprezy sprzed 5 lat może czasem zaważyć nad Twoim losem u danego pracodawcy. Bądź aktywny w sieci, ale z głową. Jeśli na przykład lubisz pisać – zacznij od prowadzenia bloga.
  4. Budowanie sieci kontaktów. Wyjdź ze strefy swojego komfortu i zacznij rozmawiać z ludźmi. Sama też z perspektywy introwertyka wiem, że nie jest to łatwe, ale kilka podejść do tematu i problem zniknął – rozmawiam z każdym bez problemu. Bierz udział w konferencjach, spotkaniach networkingowych. Niech Twoja marka przewija się w branży. Bądź zapamiętanym!

Budowanie marki osobistej to proces długotrwały, ale niezbędny do efektywnego rozwijania własnej kariery zawodowej. Wymaga on jednak cierpliwości i konsekwencji w działaniu. Nic nie stanie się szybko jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Jeśli zbudujesz silną i wiarygodną markę to przyciągniesz do siebie ludzi szukających autorytetu, którzy docenią reprezentowane przez Ciebie wartości. A taka marka osobista tworzy  wyjątkowy biznes.

 

Dorota Blumkowska

Specjalista ds Sprzedaży P.H.U.P. PRO-TECH



1 komentarz

  • Łukasz

    Łukasz3 lipca 2020Odpowiedz

    W mojej osobie staram się udzielać na blogach, forach albo występować gościnnie na innych strona w roli specjalisty, oczywiście wszystko w formie no-profit, ale wszystko na celu na mój własny personal branding 🙂


Zostaw komentarz