UPOMINKI BIZNESOWE JAKO FORMA MARKETINGU
Dawanie upominków biznesowych jest zakorzenione w historii ludzkości od tysięcy lat. Jedyne, co uległo zmianie, to sama forma prezentu, bo emocje związane z obdarowywaniem i ich społeczny wymiar pozostał taki sam. Amerykański guru marketingu, Philip Kotler, za gadżety reklamowe uważa drobne przedmioty, które klienci dostają jako upominki biznesowe. Sam jest zwolennikiem właśnie długopisów, kalendarzy, breloków i koszulek, a wszystko koniecznie opatrzone wyraźnym logo firmy. Z kolei Wojciech Budzyński, autor książki „Reklama. Techniki skutecznej perswazji”, podkreśla, że nie może to być produkt, który chcemy promować, ale dobrze by było, aby miał pewien związek z ofertą firmy lub z samą firmą.
Upominki – czym są w biznesie
Upominki biznesowe to:
- sposób na nawiązanie i budowanie trwałej relacji z klientem i kontrahentami;
- możliwość docenienia i nagrodzenia wartościowych partnerów biznesowych i pracowników;
- skuteczne narzędzie wsparcia sprzedaży;
- atrakcyjny nośnik komunikatów reklamowych;
- „żywa” reklama, z którą spotykają się osoby niezwiązane bezpośrednio z Twoją marką;
- powód do odwdzięczenia się przez klientów i kontrahentów;
W wyborze upominku trzeba brać pod uwagę wiele elementów. Rodzaj relacji, która łączy Cię z osobą obdarowywaną, i długość znajomości, okoliczności, w których będzie wręczony upominek, jego wartość, użyteczność i wygląd – to elementy, które w codziennym życiu determinują sposób wybierania upominków dla innych. Nie inaczej jest w świecie biznesowym, gdzie – aby rzeczywiście zbudować zadowalającą, trwałą relację, nagrodzić za włożony trud, podziękować za dobrą współpracę – należy przemyśleć formę prezentu i kryjący się w nim przekaz.
Jeśli w komunikacji reklamowej przekonujesz, że jesteś solidnym partnerem, godnym zaufania, dostarczającym produkty dobrej jakości, a Twój upominek biznesowy rozpada się po tygodniu używania – to na pewno nie przyniesie dobrej opinii Twojej marce. Zwłaszcza jeśli na prezencie dumnie wygrawerowano jej logo. Podobnie, gdy pozycjonujesz się jako firma ekskluzywna, wyjątkowa, tylko dla wybranych, swoim klientom przekazujesz zaś powszechnie spotykany gadżet. Warto poświecić uwagę doborowi i jakości odpowiednich prezentów, tak aby niosły za sobą konkretny komunikat dopasowany do strategii komunikacji Twojej firmy.
Jeżeli interesuje cię aktywne podejście do sprzedaży i szukasz informacji, które pomogłyby ci w komunikacji z klientami, a co za tym idzie sprzedawać jeszcze więcej, wejdź koniecznie na kanał CUD W SPRZEDAŻY.
Upominki biznesowe jako nośniki reklamowe
Gadżety i upominki biznesowe są traktowane jako jeden z najlepszych nośników reklamowych, porównywalny, pod kątem skuteczności, z działaniami online. Warto przy tym pamiętać, że:
- bezpośredni charakter upominków pozwala marce na oryginalną i pomysłową komunikację reklamową, która przyciągnie uwagę klienta, kontrahenta czy też pracownika. I pozostanie z nim na znacznie dłużej niż suchy komunikat reklamowy.
- osoby obdarowane przez korzystanie z gadżetu będą jednocześnie promować daną markę dalej – wśród znajomych czy kolegów z pracy. Dzięki temu zwiększa się grono odbiorców przekazu reklamowego zawartego na gadżecie biznesowym. Szczególnie jeśli jest to oryginalny upominek – czy to pod kątem designu, czy też zastosowania.
Gdy myśli się o wsparciu sprzedaży, warto postawić na działania lojalnościowe. Spośród upominków biznesowych mających wpłynąć na sprzedaż można zaoferować odbiorcy serię prezentów kolekcjonerskich, które otrzymać można za lojalność względem marki. Dobrym pomysłem przy promocji marki są gadżety, które wywołują w odbiorcach określone emocje, związane z ważnymi wydarzeniami, umożliwiającymi podkreślenie przynależności do konkretnej grupy. Doskonałym przykładem były rozwieszane w całej Polsce flagi narodowe z logo jednego z producentów piwa. W tym przypadku gadżet był symbolem wsparcia naszych piłkarzy w rozgrywkach, a z punktu widzenia marki niemal na każdym balkonie w całej Polsce wisiało logo firmy.
Wywoływanie odpowiednich emocji i skojarzeń przez upominek biznesowy nie jest zadaniem prostym. Należy pamiętać o wielu elementach, które mają sprawić, że gadżet rzeczywiście zapadnie w pamięć obdarowanemu. Oprócz jakości prezentu, a także dopasowaniu upominku do filozofii firmy oraz etapu relacji z odbiorcą należy pamiętać także o podarowaniu go w odpowiednim momencie i we właściwy sposób. To wszystko sprawi, że upominek będzie skutecznie realizował cele firmy. Przekazywane upominki będą wywoływać pozytywne emocje, radość z otrzymanego prezentu, często spełnienie codziennych potrzeb, a czasem, przy bardziej ekskluzywnych prezentach, spełnienie marzeń. Dodatkowo dobrze dobrany prezent zapewni klientowi czy kontrahentowi poczucie bycia wyjątkowym, szanowanym partnerem w biznesie. Oryginalne prezenty pozwolą także obdarowanemu się wyróżnić i dumnie podkreślić na zewnątrz przywiązanie do konkretnej marki.
Upominki biznesowe – zasady przykazywania prezentu
Savoir – vivre wręczania upominków biznesowych
- odpowiedni moment – przekazywanie prezentu nie powinno mieć miejsca przed rozpoczęciem współpracy. Taki upominek będzie odbierany jako łapówka. Prezenty lepiej ofiarować po zakończonym projekcie lub podczas długiej współpracy, np. z okazji rocznicy podpisania kontraktu, pierwszego zakupu czy rozpoczęcia pracy w firmie. Jeśli dopiero rozpocząłeś współpracę, drobny gadżet pozwoli przełamać lody i wzbudzić pozytywne emocje.
- dbałość o oprawę – nie tylko sam prezent powinien być przemyślany i efektowny. Również opakowanie i forma przekazania upominku są istotne. Pozwalają wyzwolić w odbiorcy jeszcze więcej pozytywnych emocji i świadomość, że na tej relacji naprawdę Ci zależy.
- jasna przyczyna – osoba obdarowywana zawsze powinna mieć świadomość powodu, dla którego otrzymuje dany prezent, tak aby czuła się niezręcznie w momencie jego przyjmowania. Wręczając prezent na forum, dajesz także komunikat innym, dlaczego to właśnie ta osoba została obdarowana.
- wybór miejsca – prezenty, zwłaszcza pracownikom, dobrze jest dawać na forum. Jest to także dobry moment, aby powiedzieć kilka ciepłych słów o danej osobie.
- proces wręczania – prezenty należy wręczać osobiście. Wyjątkiem od tej reguły jest np. duża odległość od osoby obdarowywanej. Jeśli więc decydujesz się przekazać prezent np. za pośrednictwem kuriera, wówczas koniecznie należy dołączyć osobisty liścik.
- specjalna okazja – podobnie jak nie wypada dawać prezentów osobistych, tak samo należy unikać sytuacji, w których przekazujesz prezent z prywatnej okazji, np. ślubu czy narodzin dziecka. Lepiej wybierać okazje świętowane powszechnie lub związane bezpośrednio z dziedziną zawodową.
Prezenty są niezwykle miłym elementem budowania relacji biznesowych. Warto o nich pamiętać, gdy planuje się budżet marketingowy, nawet jeśli ten budżet jest niewielki. Często to nie fizyczna wartość danego prezentu, ale wartość subiektywna jest najważniejsza. Dla odbiorcy liczy się bardziej sam gest oraz przemyślany, dopasowany i pomysłowy prezent niż kosztowny gadżet, który do niczego mu się nie przyda. Pamiętaj, upominek biznesowy będzie komunikatem o Twojej firmie, zastanów się więc dokładnie, co chcesz przekazać swojemu odbiorcy. Dlatego też można być pewnym, że prawidłowe przejście przez proces obdarowywania gadżetami i upominkami biznesowymi będzie dla każdej firmy udaną inwestycją, która w długoterminowej strategii zwróci się z nawiązką.
Jeżeli interesuje cię aktywne podejście do sprzedaży i szukasz informacji, które pomogłyby ci w komunikacji z klientami, a co za tym idzie sprzedawać jeszcze więcej, wejdź koniecznie na kanał CUD W SPRZEDAŻY.
Bibliografia:
Książki i artykuły
Bakalarska Justyna, Marketing wartości, ludzkie oblicze Twojego biznesu, wydawnictwo: Słowa i Myśli
Jarczyński Adam, Etykieta w biznesie, wydawnictwo: onepress
Inne źródła
Natalia Dzwonkowska
Manager Beauty Room Academy