Łukasz Kuciński

RYNEK USŁUG PRAWNYCH W POLSCE A ICH SPRZEDAŻ

8 marca 2017
brak komentarzy
2 351 wyświetleń

W roku 2005 było w Polsce 6191 czynnych adwokatów i 881 aplikantów. Już dziesięć lat później te liczby się bardzo zwiększyły: 13737 adwokatów, a na aplikacji około 7000 osób. Dokładnie to samo dzieje się z radcami prawnymi. W 2005 roku było ich 17500 oraz aplikantów 2295. Obecnie jest ich 28000 oraz 7500 aplikantów.

Zniknęły bariery w dostępie do zawodu. Ze względu na opinię wśród Polaków, że zawód prawnika jest zawodem prestiżowym maturzyści zgłaszają się na studia prawnicze nie tylko w uczelniach państwowych, lecz również prywatnych.

Jeżeli interesuje cię aktywne podejście do sprzedaży i szukasz informacji, które pomogłyby ci w komunikacji z klientami, a co za tym idzie sprzedawać jeszcze więcej, wejdź koniecznie na kanał CUD W SPRZEDAŻY.

W tym roku na kierunkach prawniczych  studiuje 54837 studentów, a co rok prawie 8000 świeżo upieczonych prawników trafia na rynek pracy.

Rynek usług prawnych: zagrożenia wprowadzonych zmian

Niestety szefowie prawniczych samorządów ostrzegają przed taką sytuacją, gdyż ze względu na zniesienie limitów miejsc na aplikacji oraz ze względu na uproszczenie procedury przyjęcia do zawodu, o której decyduje jedynie wynik egzaminu państwowego, duża część z tych absolwentów będzie miała ogromne trudności w znalezieniu pracy.

Niestety ani studentów prawa ani absolwentów nikt nie uczy, jak zachowywać się na rynku usług prawnych i co robić, aby sprzedać swoje umiejętności. Wydaje się, że prestiż tego zawodu bezpowrotnie traci swoją siłę. Prawnik to taki sam dostawca usług, jak ogrodnik, nauczyciel, lekarz czy stolarz. Oczywiście usługi prawnicze mają wyższą wartość w hierarchii rynkowej, ale dokładnie tak jak inne usługi trzeba je zarekomendować klientowi, przekonać do skorzystania, bądź chociażby przetestowania oraz odeprzeć dziesiątki obiekcji klienta, który ma obecnie tak wielki wybór kancelarii, że nie ma presji podejmowania decyzji tu i teraz.

Rynek usług prawnych o co toczy się walka?

Pamiętajmy, że toczy się walka o rynek. 8000 nowych prawników pojawi się na rynku w tym roku, co sprawi, że sprzedaż usług prawnych stanie się jeszcze trudniejsza, a walka jeszcze bardziej konkurencyjna i drastyczna.

Stowarzyszenie ELSA przeprowadziło w 2016 roku coroczne badanie studentów prawa. Wyniki dają do myślenia.

Za najpopularniejszy zawód prawniczy uznaje się dzisiaj zawód radcy prawnego. Wzrost w stosunku do poprzednich lat jest bardzo zauważalny:

Rynek usług prawnych

Rynek usług prawnych

Również w specjalizacjach widać różnice. Studenci widzą konieczność znajdowania sobie niszy, w której mogą zaistnieć łatwiej niż tam, gdzie panuje zabójcza konkurencja. To również sygnał dla istniejących kancelarii, że warto cały czas poszukiwać dla siebie niszy, w której może być bezkonkurencyjna. Pojawiają się na rynku takie obszary, jak prawo konstytucyjne, prawo obrotu nieruchomościami, prawo ochrony środowiska i prawo telekomunikacyjne.

Rynek usług prawnych

Rynek usług prawnych

Jednak większość studentów zamierza znaleźć sobie zatrudnienie w jednej z największych i najbardziej znanych kancelarii. Nie będą oni przez jakiś czas dążyli do otwierania własnych, bo potrzeba do tego zupełnie innych kompetencji i doświadczenia, ale zasilając grono prawników tych dużych graczy również będą stanowić silną konkurencję dla innych, mniejszych i mniej znanych kancelarii działających na rynku polskim.

Rynek usług prawnych

Rynek usług prawnych

 

Jak wynika z powyższych badań rynek usług prawnych w Polsce cały czas będzie się zagęszczał, a sprzedaż usług będzie stawała się coraz trudniejsza.

Jeżeli interesuje cię aktywne podejście do sprzedaży i szukasz informacji, które pomogłyby ci w komunikacji z klientami, a co za tym idzie sprzedawać jeszcze więcej, wejdź koniecznie na kanał CUD W SPRZEDAŻY.

Jedynym antidotum w takiej sytuacji jest ciągłe poszukiwanie wiedzy z zakresu sprzedaży usług prawnych i obsługi klientów, bo jest to obecnie jeden z niewielu wyróżników, który może zdecydowanie wpłynąć na podejmowanie decyzji zakupowych klientów.

Im więcej klientów pozyska kancelaria prawna w ciągu najbliższych 2-3 lat, tym łatwiej będzie jej przetrwać i zbudować silną i znaną markę.

 

Łukasz Kuciński

Prezes Zarządu AMS PRESTIGE Sp. z o.o.

Akademia Menedżera Sprzedaży

lukasz.kucinski@biznesplus.pl

608464555

 



brak komentarzy


Zostaw komentarz