Magdalena Jaglińska

DRESS CODE W BIZNESIE – ORŁY SĄ SZARE, A PAPUGI KOLOROWE

31 stycznia 2018
komentarze 2
6 540 wyświetleń

Czym jest dress code i dlaczego jest tak istotny? Istnieje bardzo wiele definicji określających pojęcie dress code’u w biznesie. Najprościej, jest to zbiór zasad i wskazówek na temat ubioru w konkretnym miejscu pracy, na konkretnym stanowisku.

„Wizerunek wart jest więcej od tysiąca słów”

Carlos Ruíz Zafón

Profesjonalny wizerunek stanowi element pierwszego wrażania, które często decyduje o konkretnych postawach kontrahenta. Jak to powiedział Woody Allen 80% sukcesu to pokazanie się. Wygląd zewnętrzny musi więc wzbudzać zaufanie, pokazać szacunek do rozmówcy, wskazywać na wysoki poziom kompetencji.

Jeżeli interesuje cię aktywne podejście do sprzedaży i szukasz informacji, które pomogłyby ci w komunikacji z klientami, a co za tym idzie sprzedawać jeszcze więcej, wejdź koniecznie na kanał CUD W SPRZEDAŻY.

I tu pozwolę sobie przytoczyć słowa Miucci Prady, które dziś są niezwykle aktualne, a jednocześnie dopełniają istotę zagadnienia: „Twoje ubranie decyduje o tym jak widzi Cię świat. Zwłaszcza dziś, gdy kontakty międzyludzkie są tak szybkie, ubiór jest błyskawicznym językiem”.

Dress code Angela Merkel – ciuchy dają władzę

I nie chodzi tu o dosłowne sprawowanie władzy, choć również. Chodzi przede wszystkim o świadomą władzę nad swoją osobą.

Spójrzmy na Angelę Merkel. Holenderski grafik Noortje van Eekelen zestawił kilka lat temu wszystkie jej żakiety. Biały do Japonii, żółty do Chicago, zielony do Grecji i jeszcze ze sto innych. Fason zawsze ten sam spod igły niemieckiej projektantki Bettiny Schoenbach. Tabloidy krytykują, jednak to one z wolna podupadają, a ona mimo niesprzyjającej światowej koniunktury wygrała wybory. Oczywiste, że nie za sprawą marynarek, ale być może one dają jej tyle siły, że w spawie ubrań ma święty spokój – rano wybiera tylko kolor, a później martwi się tylko światem.

Póki co zajmijmy się dress codem dotyczącym bardziej przyziemnych stanowisk, gdzie warto postawić na sprawdzone rozwiązania. Ufajmy fachowcom, jednak z tyłu głowy miejmy przeświadczenie, że to coś naszego.

Dress code normy i formy

 Przekaz wizualny odgrywa szczególną rolę w budowaniu wizerunku firmy. Dlatego też coraz więcej firm i instytucji decyduje się na wprowadzenie jednolitego stroju firmowego. Odzież staje się jasnym komunikatem, spójnym z założeniami firmy, który eliminuje problem błędów w doborze garderoby, mogący zaburzyć całościowy, zamierzony odbiór wizerunku zewnętrznego. Tu poszczególni pracownicy, w zależności od zajmowanego stanowiska posiadają tzw. uniformy z logiem firmy, w określonej kolorystyce i fasonie. Tego typu rozwiązanie można zaobserwować w instytucjach finansowych, bankach czy firmach doradczych.

Dress code

Praktyka ta nie sprawdza się jednak w każdej branży czy profesji. Dlatego też w organizacjach najczęściej praktykowana jest tzw. forma pośrednia między ściśle określonymi zasadami biznesowego ubioru a zupełną swobodą. Firma wymaga ubioru zachowującego zasady dobrego stylu oraz wizerunku. Pojawia się więc pytanie: Jak to osiągnąć? Przy doborze stroju dostosowanie się jest najważniejszym zadaniem. W biznesie nie możemy pozwolić sobie na żadne faux pas. Tworzenie wizerunku jest prawdziwą sztuką, ale można się jej nauczyć. Pomimo, iż dress code narzuca nam konkretne fasony oraz kolory, to mamy możliwość wybrania tych, które znamy i lubimy, by czuć się w nich pewnie i bezpiecznie.

Dress code baza garderoby

Przede wszystkim liczy się, tzw. baza. To nic innego, jak elementy garderoby, które pozwolą na skomponowanie stylowych zestawów na każdą sytuację. W tym miejscu kluczowe jest dookreślenie za pomocą trzech przymiotników: klasyczne, wysokiej jakości, neutralne, tj. wykonane z wysokiej jakości materiałów, w klasycznych krojach oraz w neutralnych kolorach.

Dress code

Wystarczy kilkanaście podstawowych elementów, które można zestawić ze sobą na wiele sposobów. Brzmi nierealistycznie? Nic z tych rzeczy! Klasyka działa cuda.

Odpowiednio dobrane kolory mają potężną moc w kreowaniu wizerunku. Wiodącym kolorem w biznesie jest granat. Jest to barwa uznana za najbardziej naturalną i wzbudzającą zaufanie. Symbolizuje władzę, profesjonalizm, odpowiedzialność, a także inteligencję, Warto więc postawić na granatowy, jako przewodni kolor w garderobie. Ciemny odcień jest idealny na stroje uroczyste, jaśniejszy jest najbezpieczniejszym kolorem dla biznesowych garniturów i kostiumów. Szarości to najbardziej neutralna paleta barw, równie często jak granat stosowana w biznesowym dress codzie. W ciemnych odcieniach doskonale sprawdza się jako kolor kostiumów i garniturów, idealnie współgra z odcieniami błękitu. Podobnie jak granat wzbudza szacunek, podkreśla profesjonalizm oraz niezawodność.

Inaczej sprawa ma się z czernią. Czerń jest kolorem autorytetu, wzbudza dyscyplinę, szacunek, jednocześnie stwarza dystans. W ciągu dnia kostiumy w czarnym kolorze są właściwe wyłącznie dla kobiet na mocno eksponowanych stanowiskach. Biel w biznesie jest jak najbardziej wskazana. Kojarzona jest z elegancją, prostotą, dobrym stylem. W codziennym stroju biznesowym powinna być stosowana przede wszystkim na damskich bluzkach, białe męskie koszule powinny być zarezerwowane na wyjątkowe okazje. Warto zapamiętać, iż brąz nie jest kolorem biznesu. Zdaniem Brytyjczyków gentelmani nie noszą brązu poza polowaniami. Kolor ten nie wzbudza zaufania. Nie jest to kolor elegancki, kojarzy się z naturą, ziemią, a nie biznesem.

Kolory, które mamy na sobie wpływają i na otaczających nas ludzi, i na nas samych. Warto więc postawić na sprawdzone kolory, by nie popełnić podstawowego błędu już na samym początku.

Dress code w męskim wydaniu

biznesie sprawdzonym rozwiązaniem jest zestaw składający się z garnituru w kolorze granatowym bądź szarym, z tkaniny o średniej gramaturze gwarantujący jego nieprzezroczystość, koszula w odcieniach bieli lub błękitu (gładka lub prążkowana), krawat w drobne wzory, w odcieniach niebieskiego, granatu i czerwieni oraz czarne bądź czekoladowe, matowe buty ze skóry licowej. Dlaczego warto postawić na czerwony krawat? Czerwień występująca w dodatkach wskazuje na pewność siebie oraz duże aspiracje. Doskonałym uzupełnieniem jest poszetka w neutralnym kolorze, skórzany pasek do spodni oraz skórzana teczka dopasowane kolorem do butów oraz klasyczny zegarek. W przypadku spotkań o luźnej formule można włożyć strój półformalny, przykładowo może to być szara marynarka, granatowe chinosy, błękitna koszula, bez krawata.

Dress code w męskim wydaniu

Dress code w męskim wydaniu

Uwaga dress code!

Błędem w męskiej stylizacji biznesowej jest koszula z krótkim rękawem, rozpięty kołnierzyk koszuli i poluzowany krawat, czarny garnitur w ciągu dnia (ze względu na wysoki poziom formalności), a także zapięta marynarka w pozycji siedzącej oraz rozpięta marynarka w pozycji stojącej.

Kobiecy dress code

Podstawą stroju kobiety biznesu jest garsonka, czyli żakiet i spódnica, uszyte z tego samego materiału, w stonowanym kolorze (doskonale sprawdza się granat, szarość oraz czerń). Fason powinien zostać odpowiednio dobrany do sylwetki. Długość spódnicy jest jasno określona – do kolan, ze standardowymi minimalnymi odchyleniami. Doskonałym rozwiązaniem jest sukienka typu szmizjerka, na szczeblu biznes wykonana z wełny, niebłyszczącego jedwabiu czy bawełny z jedwabiem. Szmizjerka jest ubraniem eleganckim i modnym, daje duże możliwości kreowania przekazu niewerbalnego. W zestawie sukienki i żakietu nie ma konieczności, aby wykonane były z tego samego materiału.

Świetnie sprawdzają się spodnie na kant, posiłkowane męskim krojem oraz nieprzezroczyste, matowe koszule w odcieniach bieli oraz błękitu. Strój typu business pozwala niemal na całą gamę kolorystyczną, z wyłączeniem kolorów jaskrawych. Wzór na głównym elemencie stroju również nie jest pożądany. Koniecznością są matowe rajstopy bądź pończochy, cieliste bądź kryjące w innym kolorze oraz buty z zakrytymi palcami, na niewielkim obcasie. Dopełnieniem kobiecego wizerunku jest stonowana, pozbawiona koloru biżuteria oraz klasyczna duża skórzana torba.

Uwaga dress code!

Błędem w kobiecej stylizacji biznesowej są wzorzyste bądź połyskujące rajstopy, głęboki dekolt, ubrania wykonane z przezroczystych oraz błyszczących materiałów, falbany, koronki, kwieciste wzory, a także biżuteria do stroju casual oraz wieczorowy makijaż.

Rozkodować dress code, czyli gradacja strojów

 Spotkania na tle biznesowym to nie tylko rozmowy z klientem w biurze, w miejscu pracy klienta czy na wspólnym lunchu w neutralnym miejscu. To także biznesowe kolacje, spotkania dyplomatyczne, bankiety, bale, a także wiele innych typów spotkań. Wyróżnić więc można kilka rodzajów garderoby, dopasowanych do poszczególnych sytuacji i spotkań biznesowych.

White tie – jest to formalny, a za razem najbardziej elegancki strój wieczorowy. Stosownym strojem dla mężczyzny jest czarny frak, dla kobiety zaś długa, balowa, najlepiej jedwabna suknia.

Black tie – obowiązuje po godzinie 18:00. Jest to stój formalny, elegancki. Idealnie sprawdzi się na biznesowe wyjście do opery, teatru czy na galę. Dla mężczyzny zalecany jest smoking, dla kobiety wieczorowa długa, ewentualnie do kolan suknia lub kostium o charakterze wieczorowym.

Bussiness professional – dzienny strój biznesowy. Obowiązują w nim jasno określone zasady zgodnie z obowiązującym w danej firmie dress codem.

Business casual – jest to strój nieformalny, w tonie sportowej elegancji. W stroju tym dopuszcza się jeansy, sportowe koszule, T-shirty. Jest to przełamanie stroju eleganckiego sportowymi dodatkami. W środowisku biznesowym może być stosowany w Casual Friday, który obowiązuje w jeden, ustalony dzień tygodnia, zwykle w piątek. Dobrym dodatkiem w tonie Casual Friday jest sportowa torba lub swobodne obuwie np. mokasyny.

Casual – to strój nieformalny, swobodny, przeznaczony na czas spędzany poza pracą. W środowisku biznesowym możemy spotkać się z nim podczas spotkań integracyjnych w formie grilla czy wycieczek wraz ze współpracownikami.

Rzeczowo na koniec

biznesie odpowiedni strój ma szczególne znaczenie. Wpływa on na profesjonalny wizerunek, ale również na wizerunek firmy, w której pracujemy. Strój zawsze powinien być stosowny do zajmowanego stanowiska i związanego z nim prestiżu oraz do określonej okazji czy sytuacji, na którą ma być założony. Jest on rodzajem niewerbalnego przekazu, wyrazem naszej osobowości, charakteru i postawy wobec otoczenia. Wykreowanie profesjonalnego wizerunku biznesowego nie jest zadaniem łatwym, gdyż wymaga dużego zaangażowania oraz samodyscypliny. Jednak warto podjąć to wyzwanie, ponieważ można wiele zyskać.

Jeżeli interesuje cię aktywne podejście do sprzedaży i szukasz informacji, które pomogłyby ci w komunikacji z klientami, a co za tym idzie sprzedawać jeszcze więcej, wejdź koniecznie na kanał CUD W SPRZEDAŻY.

Źródła:

„Dress code dla kobiet” I. Kamińska-Radomska, A. Tanter

„Rzeczowo o modzie męskiej” M. Kędziora

„Kultura biznesu. Normy i formy” I. Kamińska-Radomska

„Marka kobiety w biznesie. Etykieta i wizerunek” R. Wrona

„Wizerunek biznesowy” K.Kowalska, A.Łakoma, B. Szymoniuk

Magazyn „Elle” 01/2018

 

Magdalena Jaglińska

Kierownik Polanglo Sp. z o.o.



komentarze 2

  • Piotr Zieliński

    Piotr Zieliński31 stycznia 2018Odpowiedz

    Świetna, przydatna wiedza w pigułce.

  • Rafał

    Rafał5 lutego 2018Odpowiedz

    Dziękuję za ciekawy i praktyczny artykuł.


Zostaw komentarz