Magdalena Jaglińska

FRANCZYZA, CZYLI JAK ZAROBIĆ NA CUDZYM POMYŚLE

7 marca 2018
brak komentarzy
1 121 wyświetleń

Wygrywa tylko ten, kto ma jasno określony cel i nieodparte pragnienie, aby go osiągnąć” Napoleon Hill

Czy kiedykolwiek myślałeś o własnym biznesie? Czujesz, że praca na etacie Cię ogranicza? Świadomość bycia szefem samego siebie sprawia, że Twoje serce bije szybciej? A może posiadasz pewne zaplecze finansowe, a brakuje Ci pomysłu na biznes? Czy też obawiasz się ryzyka związanego z działaniem na własny rachunek? Jeśli Twoja odpowiedź choć na jedno z powyższych pytań brzmi: tak, to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Zamiast szukać innowacyjnej idei, która podbije rynek, warto pomyśleć o sprawdzonych rozwiązaniach. Franchising to ciekawa alternatywa dla osób z kapitałem i awersją do ryzyka. Franczyza daje realne szanse na własny biznes. Jak to powiedział Tony Gaskins „Jeśli nie zbudujesz swojego marzenia, ktoś inny Cię zatrudni, abyś pomógł mu zbudować jego.”

Licencja na sukces

Czym jest franczyza? Franczyza to system sprzedaży towarów, usług lub technologii oparty na nierozerwalnej współpracy między niezależnymi przedsiębiorcami, tj. franczyzodawcą a franczyzobiorcą. Franczyzodawca w zamian za świadczenia pieniężne i na ściśle określonych w umowie franczyzy warunkach, udziela franczyzobiorcom licencji na korzystanie ze swojego znaku towarowego i know-how, a także udostępnia im swoje metody prowadzenia działalności gospodarczej oraz wiedzę techniczną. Tym samym franchising daje sprawdzony pomysł na biznes, możliwość działalności pod znaną marką, pomoc i wsparcie ze strony franczyzodawcy, któremu równie bardzo zależy na powodzeniu biznesu franczyzobiorcy, bo przecież dzięki temu zarobi i on. Franczyzobiorca wykupując licencje uprawniony jest do prowadzenia działalności pod znakiem towarowym, tj. określoną marką, ale według koncepcji franczyzodawcy, na jego zasadach. Te często wyznaczają lokalizację firmy, asortyment, obowiązujące uniformy itp. O tym, jak bardzo wymogi są rygorystyczne, decyduje branża. Franczyzobiorcy nie zaczynają więc biznesu od zera, ale działają pod brandem, który przeszedł rynkową weryfikację. Osoby korzystające z oferty danej sieci otrzymują wszystko co potrzebne, by rozkręcić biznes. Dzięki temu oszczędzają czas i mogą liczyć na szybszy zwrot inwestycji, aniżeli w przypadku działalności na własną rękę. Polski rynek z dnia na dzień staje się coraz bardziej konkurencyjny, a klient coraz bardziej wymagający.

Franczyza umożliwia start na wysokim poziomie, tak aby już na początku nie zawieść klienta. Franczyzobiorca ma zatem budować relacje z klientem, dbać o wizerunek firmy, a jednocześnie realizować swoje cele. Polski konsument jest w czasach konkurencji bystrym klientem: lubi mieć wybór, jest spostrzegawczy i analizuje oferty. Bardzo szybko eliminuje ze swojego zainteresowania oferty czy usługi, które nic więcej nie wnoszą. Jason Cohen mówi wprost: „Bardziej efektywne jest robienie czegoś naprawdę wartościowego, niż liczenie na to, że logo lub nazwa zrobi to za Ciebie”. Owszem logo pomaga, ale nasz wkład w biznes franczyzowy musi być taki sam, jak przy tworzeniu własnej marki. Pamiętaj, pracuj, aby się stawać, nie aby zdobywać.

Duży druk daje, a mały zabiera – we franczyzie także?

Umowa franczyzy należy w polskim prawie do kategorii tzw. umów nienazwanych, czyli takich które nie są unormowane w kodeksie cywilnym ani w innych aktach prawa cywilnego. Dopuszczalność jej zawierania wynika z tzw. zasady swobody zawierania umów (art. 3531 KC). Strony kształtują jej treść według własnego uznania, jednak z poszanowaniem ustawy i zasad współżycia społecznego, tj. zgodnie z zasadami poprawności i uczciwości w relacjach z innymi osobami. Umowa franczyzowa jest umową wzajemną, tzn. każda ze stron umowy franczyzowej jest zainteresowana powodzeniem własnej działalności, a system franczyzowy jest dla nich jedynie narzędziem do osiągnięcia tego celu. Fakt, franczyzodawca ma uprzywilejowaną i dominującą pozycję wobec franczyzobiorców, natomiast pozycja wspólników jest równorzędna. Liczy się przede wszystkim powodzenie biznesu, które korzystne jest dla obu stron.

Franczyza – czy to się opłaca?

Współpraca w ramach franchisingu wiąże się, jak każda inna inwestycja, z poniesieniem określonych kosztów. Przede wszystkim, aby myśleć o stworzeniu jednostki w ramach franczyzy trzeba dysponować pieniędzmi na wkład początkowy, aby przygotować biznes do działalności. Systemy franczyzowe różnią się kwotą wejścia, tzw. entry fee, którą trzeba zapłacić za licencję. Rozstrzał jest bardzo duży. Wszystko zależy od branży i rozpoznawalności znaku towarowego. Wybór jest ogromny, obecnie kilkaset ofert na rynku obejmuje wszystkie możliwe branże, a kwoty inwestycji wahają się od kilku tysięcy złotych do kilku milionów. Przykładowo jednorazowa opłata licencyjna w jednej z najbardziej rozpoznawalnych marek modowych na rynku polskim Vistula wynosi ok. 10 tyś. złotych netto, plus nakłady związane z aranżacją lokalu zgodnie ze standardem Vistula 2,9 tyś. zł/m2. Natomiast zakup licencji w restauracji McDonald’s to minimum 1,2 mln zł. Oprócz kosztów jednorazowych dochodzą, tzw. stałe koszty franczyzowe. Do nich zalicza się m.in. procent od obrotu, który tak jak sama nazwa wskazuje zależy od generowanego obrotu franczyzy, opłaty marketingowe, a także inne opłaty – dowolność kształtowania tych opłat leży po stronie franczyzodawcy. Nierzadko mamy do czynienia ze sztywną opłatą stałą, tj. comiesięczną kwotą za dany teren czy za daną liczbę mieszkańców. Są to bardzo częste wskaźniki, którymi posługują się franczyzodawcy. Opłaty te znane są od samego początku, także to Ty decydujesz, czy biznes ten jest na miarę Twoich możliwości. Pamiętaj, że samodzielne budowanie i dbanie o markę oraz nabywanie biznesowego doświadczenia to proces długotrwały i wiążący się z dużymi kosztami. Jeśli zdecydujesz się na franczyzę nie będziesz musiał ich ponosić.

Szyld wasz, biznes nasz

Działalność w modelu franczyzowym teoretycznie powinna być bezpieczniejsza. Ale czy tak jest? Franczyzodawcy bardzo różnią się zakresem wsparcia i to jest jedna z rzeczy, na którą trzeba zwrócić szczególną uwagę decydując się na wybór franczyzy. Oczywiście to, co franczyzodawca deklaruje w ofercie czy katalogu franczyz, to jest jedno, dlatego warto zweryfikować to podczas prowadzonych rozmów. Ważne też, by przed podpisaniem umowy, porównać zaprezentowaną przez franczyzodawcę ofertę, z tą proponowaną przez konkurencję. Nie wolno dać się zwieść ogólnikom, typu: posiadamy najlepszą ofertę na rynku. Trzeba wymagać rzeczywistych przykładów, potwierdzających te słowa. Na co należy zwrócić uwagę wybierając biznes franczyzowy? Zarówno na samą branżę, jak i zakres oferty. Te najbardziej perspektywiczne to takie, których produkty i usługi trafiają nie tylko do klienta indywidualnego, ale także wpisują się w potrzeby firm. Dodatkowo warto sprawdzić, jakie działania podejmuje sieć, by zapewnić odbiorcom nie tylko zwrot z inwestycji, ale też zarobek. Liczy się strategia rozwoju firmy, konkretne planowane kroki w celu realizacji celów. Warto zweryfikować wprowadzenie nowych usług, a także działania promocyjne wśród potencjalnych klientów, by zwiększyć konkurencyjność na rynku. I co najważniejsze dowiedzieć się, czy franczyzodawca gwarantuje wyłączność na dany obszar, a jeżeli tak, to jakiej wielkości jest to obszar. Tak, aby za moment po sąsiedzku nie otworzył się drugi punkt świadczący te same usługi.

Mój biznes

Osoby wierzące w sukces podchodzą do celów jak do zadań, które po prostu trzeba wykonać. Skupiają się na możliwościach i szansach, które otrzymali, nie zaprzątając sobie głowy tym, co może pójść nie tak. Właśnie takim osobom franczyza daje realne szanse na założenie własnej firmy, by móc realizować ambitne biznesowe plany pod znanym znakiem towarowym. We franczyzie gwarantem sukcesu jest przed wszystkim duże zaangażowanie własne. Nie daj się więc nabrać na obietnice łatwego zysku. Franczyza będzie wymagała od Ciebie pracy tak, jak każdy inny biznes. Gwarancji sukcesu nigdy nie ma, ale prawdopodobieństwo jego osiągnięcia znacznie rośnie! Pamiętaj, podczas, gdy większość marzy o sukcesie, zwycięzcy budzą się i ciężko pracują, aby go osiągnąć…

Źródła:
„Franczyza. Nowoczeny model rozwoju biznesu. Wyd. III., M. J. Ziółkowska
„Franczyza – droga do sukcesu” M. K. Stawicka
„Franchising. Uwarunkowania i perspektywy rozwoju” A. Antonowicz
www.franchising.pl

 

Magdalena Jaglińska

Kierownik Polanglo Sp. z o.o.



brak komentarzy


Zostaw komentarz