Natalia Dzwonkowska

CONTENT MARKETING CZYLI MARKETING TREŚCI

10 stycznia 2018
brak komentarzy
1 489 wyświetleń

W 1837 r. amerykański kowal John Deere założył firmę Deere&Company, która funkcjonuje do dnia dzisiejszego, jako jeden z największych producentów maszyn rolniczych na świecie. Rok przed śmiercią założyciela, a dokładnie w 1895 roku, na rynku pojawił się magazyn The Furrow, w którym opublikowano pierwsze artykuły dotyczące porad dla rolników. Magazyn pojawił się już w 40 krajach na świecie, został przetłumaczony na 12 odrębnych języków i cieszy się zainteresowaniem ponad 1.5 miliona odbiorców na całym świecie – to właśnie The Furrow traktowany jest w branży za pierwsze nowożytne źródło content marketingu.

Dziś, w dobie rozwoju sieci internetowej, content marketing wykorzystywany jest przez firmy za pośrednictwem stron, serwisów społecznościowych czy blogów, które skutecznie zastąpiły papierowe książki bądź magazyny – w 2004 roku Microsoft jako pierwszy założył firmową podstronę o nazwie Channel 9, która dała początek korporacyjnym blogom, skupionym na prezentacji wartościowych materiałów. Skoro już mowa o formie pisemnej, to sieć umożliwia przede wszystkim interakcję z klientem, której trudno szukać w drukowanych magazynach.
Czym jest content marketing? To nic innego jak tworzenie wartościowych treści, które będą odpowiadać na potrzeby Naszych klientów. Klasyczny marketing, który wprost mówił o zaletach produktu i wręcz atakował hasłami w stylu: Kup! Skorzystaj z promocji!, Zobacz!. W dzisiejszej dobie przestał przynosić efekty. Dlaczego? Bo współczesny konsument jest zmęczony stricte sprzedażowym przekazem reklamowym i jednocześnie doskonale zna swoje potrzeby. Użytkownik smartfona, Facebooka i Google’a, do perfekcji opanował możliwości dotarcia do najkorzystniejszej oferty, która zrealizuje jego potrzeby najpełniej.


Content marketing to przede wszystkim sztuka zrozumienia i zaspokajania potrzeb Naszego klienta. W Internecie istotną rolę odgrywa: monitoring, słuchanie społeczności, dialog z konsumentami w serwisach społecznościowych, a następnie wyciąganie wniosków i dopasowywanie komunikacji do potrzeb odbiorców.
Marketing treści edukuje, wzbudza emocje, dostarcza rozrywki, a marka wcale nie musi się w tych przekazach pojawiać, natomiast pojawia się osobowość. Sprzedawany jest styl życia, który marka kreuje.
Do najpopularniejszych form content marketingu można zaliczyć:
● poradniki
● ebooki
● artykuły eksperckie
● webinary
● artykuły sponsorowane
● video
● podcasty
● content upgrade (prezent)
● szkolenia
● kursy online
Content marketing pozwala na uzyskanie trzykrotnie większej liczby leadów w porównaniu do działań opierających się na tradycyjnym marketingu. Według ContentStream klient, zanim zdecyduje się na zakup danego produktu, korzysta z 11 źródeł pozwalających zdobyć informacje o produkcie. Dzięki marketingowi treści możliwe jest szybsze budowanie relacji z klientem poprzez informacje, których on właśnie poszukuje. Bardzo istotną korzyścią jest budowanie pozytywnego wizerunku firmy oraz skojarzeń związanych z marką danego produktu. 82 % konsumentów, po zetknięciu się z treściami content marketingowymi, bardziej pozytywnie postrzega daną firmę.

8 Kroków skutecznego marketingu treści:

1. WYTYCZENIE CELU
Co chcesz osiągnąć dzięki tej kampanii marketingowej? Cele związane z budowaniem marki oraz cele związane ze zwiększeniem sprzedaży.
Przykładowe cele:
• Zwiększenie rozpoznawalności marki
• Budowanie listy e-mail
• Poprawa rankingu strony / bloga (SEO)
• Zwiększenie lojalności klientów
• Znalezienie kandydatów na pracowników
• Zwiększenie ruch na stronie / blogu
• Usprawnienie obsługę klienta
• Zdobądź klientów

2. MAPOWANIE ODBIORCÓW
Kim są Twoi klienci i jakie są ich lęki i pragnienia? Określ profil i budowanie person oraz lęki i pragnienia klientów.
● W przypadku tradycyjnej segmentacji, kryteria doboru odbiorców mogą być geograficzne, demograficzne, psychograficzne i behawioralne.
● Za pomocą badań odkrywamy utajone lęki i pragnienia czy też bolączki i aspiracje, które determinują zapotrzebowanie na określone treści.
● Jasno zdefiniowany segment odbiorców pomaga w opracowaniu treści atrakcyjnych i adekwatnych do potrzeb klientów.

3. POMYSŁY NA TREŚĆ I PLANOWANIE
Jaka jest ogólna tematyka i kierunek narracji? Tematyka, formaty i ich kombinacje oraz ogólna narracja i kalendarz zamieszczania treści.
● Tworzenie treści, które są zgodne z Twymi celami
● Konsekwentne dbanie o regularność treści
● Używanie różnych form przekazu, aby dotrzeć do większej ilości potencjalnych klientów

4. TWORZENIE TREŚCI
Kto i kiedy tworzy treści? Twórcy treści wewnętrzni lub agencje zewnętrzne oraz terminarz produkcji treści.
● Własne przygotowanie wysokiej jakości, merytorycznych treści
● Tworzenie własnych treści zgodnie ze spójnością marki lub powierzenie profesjonalnym producentom treści
● Patronat nad treściami stworzonymi przez użytkowników np. Marka prosi klientów o stworzenie i rozpropagowanie w mediach społecznościowych filmów/zdjęć pokazujących ich produkt

5. DYSTRYBUCJA TREŚCI
Gdzie planujesz dystrybuować treści? Własny kanał, płatny kanał czy pozyskany kanał.
Dystrybucja treści odbywa się na trzech płaszczyznach: pierwsza z nich związana jest z kanałami własnymi (owned media), druga – z kanałami opłacanymi (paid media) i trzecia – z przekazem generowanym przez internautów (earned media). Owned media to na pewno własny blog, vlog lub strona internetowa. Istnieje wiele narzędzi i platform, które umożliwiają tworzenie mniej lub bardziej rozbudowanych serwisów internetowych.
Do owned media zaliczają się także media, w których mamy wydzieloną własną przestrzeń edycyjną nad którą możemy w dużej mierze panować. Są to platformy społecznościowe, wśród których warto wymienić:
● Facebook
● Instagram
● Twitter
● Youtube
● Google+
● Linkedln
● Pinterest
● Vimeo
● SlideShare

6. WZMOCNIENIE TREŚCI
Jak planujesz wzmocnić treść i wejść w interakcję z klientami? Inicjowanie rozmów toczących się wokół treści oraz wykorzystanie osób wpływowych
● Identyfikacja osób wpływowych, które są szanowane w swoich społecznościach i mogą pochwalić się sporą grupą zaangażowanych obserwujących i odbiorców
● Zbudowanie i podtrzymywanie relacji z osobami wpływowymi, by te osoby uznały rozpowszechnianie treści marki za służące poprawie ich reputacji
● Przysłuchiwanie się rozmowom na temat swoich publikowanych treści

7. OCENA MARKETINGU TREŚCI
Jak pomyślna okazała się kampania marketingowa? Mierniki marketingu treści oraz osiągnięcie ogólnych celów.
● Mierzenie wyników: obserwujący fani, ruch, zapisy na listę, konwersje
● Instalacja pikseli: (FACEBOOK ADS, GOOGLE ADWORD), aby zbierać dane
● Testowanie różnych rodzajów i formatów treści, czas publikacji, odzew oraz rezultaty
● Ustalanie nowych celów, bazując na danych i wynikach poprzednich publikacji

8. DOSKONALENIE MARKETINGU TREŚCI
Jak możesz udoskonalić istniejący marketing treści? Zmiana tematyki, poprawa treści oraz poprawa dystrybucji i wzmacniania treści.
Narzędzia przydatne w analizie działań content marketingowych
1. Senuto (www.senuto.com) – polskie narzędzie do analizy stron internetowych, bardzo rzetelna baza słów kluczowych.
2. SEMSTROM (www.semstrom.com) – kolejne rodzime narzędzie służące do analizy stron internetowych, duża baza słów kluczowych.
3. SimilarWeb (www.similarweb.com) – narzędzie umożliwiające bezpłatną, ogólną analizę stron, m.in. oszacowanie ruchu.
4. Searchmetrics (www.searchmetrics.com) – potężne narzędzie analityczne, pozwala na bardzo dokładne śledzenie efektów kampanii.
5. BuzzoSumo (www.buzzosumo.com) – dzięki temu narzędziu sprawdzisz, jakim zainteresowaniem cieszy się content, zarówno Twój jak i konkurentów.

Content marketing uznawany jest za jedno z najbardziej skutecznych narzędzi marketingowych, które pozwala na odnoszenie korzyści przez obie strony. Tworzenie i dystrybucja atrakcyjnych, unikatowych i przydatnych dla odbiorców treści to skuteczna metoda, by przyciągnąć i utrzymać uwagę klientów.

Bibliografia
1. Kotler Philip, Kartajaya Hermawan, Setiawan Iwan, Marketing 4.0, wydawnictwo MT Biznes 2017
2. Maciorowski Artur, E-marketing w praktyce. Strategie skutecznej promocji online, wydawnictwo Samo Sedno
3. Stopka Tomasz, Content Marketing, wydawnictwo: Poltext
4. Stawarz – Garcia Barbara, Content Marketing i Social Media. Jak przyciągnąć klientów, wydawnictwo PWN 2017

Natalia Dzwonkowska
Manager Beauty Room Academy



brak komentarzy


Zostaw komentarz